Wednesday, December 21, 2011

APAM JAGUNG KUKUS

Assalammualaikum & Salam ceria frens...

Petang nie D agak rajin sket nak buat sajian minum petang...mak oii!! rasa nye dah lama sungguh x update2 blog nie laa....momentum memang dah jatuh merundum nie..hehe...x pe lah...tujuan D nk berblog pon bukannya nak serius2 sangat...so D just be myself je skrg...ade kelapangan D tulis2 dan gebang2 kat sini... ape2 pon...just suka2 nk share ape yg D ade dan D lakukan...D ucapkan terima kasih pada yg sudi singgah tu...mekasih tuk masa anda..:-)


Sebenarnya, dah lama D salin resepi Apam Jagung nie...tp hari ini nampaknya baru dapat buat. Bahan2 dah lama gak D sediakan...cuma menanti masa yg sesuai je kot!hehehe....


Seperti biasa, baik jer siap Apam Jagung nie..anak2 kat rumah nie x de tunggu lama dah...terus ngappp!!hehe....they all said; serdapppppp!!!hehehehe...so, pd sape2 yg nk try buat apam nie...leh laa try resepi seperti di bawah ini ye~adiosss frens

APAM JAGUNG KUKUS

120g mentega
70g gula kastor
2 butir telur
120ml susu segar ( D guna susu cair jer)
100g jagung krim (dalam tin tu)
225g tepung naik sendiri
sedikit esen vanilla ( D tambah sendiri nk kasi aroma sket)

Cara2 membuatnya :-
  • Pukul mentega bersama gula hingga kembang.
  • Masukkan telur sebiji demi sebiji. pukul sebati sahaja.
  • Gaul krim jagung dan sebahagian tepung ke dalam adunan mentega dan kacau rata.
  • Masukkan susu dan selang selikan dengan lebihan tepung td. Kaup balik adunan dgn spatula.
  • Kukus selama 15 minit.


credit to tuan punya resepi ~FP Rinnchan...thank you.

11 comments:

  1. as'salam hem npk sdp tu,,,,cantik naik nya gebus...perlu cuba ni

    ReplyDelete
  2. salam singgah pepgi dri bahrain mama..elok sngat la kita msuk dpur mama ni...ada apam rupenyaa..leh wk bkpess..bak la air kopi scwn..mai jauh2 ni..

    ReplyDelete
  3. Paty's Kitchen..thank you for droppin' by...try laa buat ye~

    ReplyDelete
  4. Kak Sheila yg rajinnn....ape lagik~ehehehe

    ReplyDelete
  5. kak Maz..mekasih sudi jengah sini...jemput le rasa ape yg patut...hehehe

    ReplyDelete
  6. Apa khabar D? Gebu dan sedap apam tu.....

    ReplyDelete
  7. Salam thun baru mama..hope blum trlambat lgi ye...bru nk pnaskan enjin ni..hehee..lapar la plak tgk apam mama yu..

    ReplyDelete
  8. Salam Mama D..he he lama tak mai sini..wah macam2 ada..apam jagung tu nampak best..creamy kan..

    ReplyDelete
  9. salam gan ...
    menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
    di tunggu kunjungan balik.nya gan !

    ReplyDelete
  10. nice day :)
    hargailah hari kemaren,
    mimpikanlah hari esok,
    tetapi hiduplah untuk hari ini.
    bagi-bagi motivasinya yaah...

    http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete