Saturday, April 24, 2010

Lemak Udang & Pucuk Paku...


Ape lauk tengahari kita ari nie? Mesti hidangan hebat2 kan..hehehe..ini pon bukan entry lauk rumah nie ari nie...saje je D nk sumbat gak di sini buat tatapan teman2...Masak Lemak Udang & Pucuk Paku, mak D yg masak..mmg syiokk..dah tu mak buat pedas2 plak tu..lg ler selera nk mkn..hehe

Ekceli nk post entry nie smlm...tp connection ngan internet mmg mendukacitakan!! huhu..x pe lah..D tepek skrg..u olss layanzz je lah k..hehe

Angel Hair for Breakfast....

Alahai....D klu mkn spaghetti mmg suka beli yg halus sket nie..Angel Hair pasta...D prepared 2 sos iaitu Mushroom Carbonara dan Bolognese...yg carbonara 2 pakai yg dlm tin jer...bolognese D buat sdiri coz balance tomato puree D byk lagi yg hari tu buat Baked Potato..lebur je lah..hehe..
Yg beria2 nk mkn carbonara 2 anak gadis D, Hannani...yg lain2 minat bolognese pulak...x kesah ler pasal benda dah ade..buat je lah kan??hehee...jemput bf sesama yea..oppsss!! dah nk lunch dah pon!! ekekeke...

Tempahan Kek...

Assalamualaikum & Morninggggggggg....semua..

Dah breakfast ker? D.. tu haa..tgh rebus Angelhair (mcm spaghetti jg tp lg halus)...x per nti kita tayang kendian yea..hehe.

Oklah, nie ekceli business smlm. D terima tempahan kek & lauk (Ayam Masak Merah)daripada Kak Zaiton yg duk di Sg.Besi. Beliau nk sambut bufday cucunya iaitu adik Nur Syafiqa Athirah (mcm kat kek tu)..yg ke-8 thn.

D buat butter cake simple jer..ekceli warna tu nk lagi oren, tp jd oren cair plak..ala2 peach..hehehe..sila abaikan tulisan buruk D tu..tgn duk geletar jer time nk buat tulisan...hahaha..k lah..meh ler layanzzz...


Friday, April 23, 2010

Baked Potato With Minced Beef Pie....


Hello & Assalammualaikum...

Happy Friday...wahh..yg keje tu sure x sabo2 tunggu ari Jumaat kan??kan?? Almaklumlah..sok leh cuti n berehat bersama2 keluarga terchenta!!ekekeke...

Entry D nie boleh dikatakan salah satu jenis Italian Cuisine...iaitu Baked Potato With Minced Beef Pie...considered sejenis pie gak nie...sedap wooo...anak2 D ckp bestt!! Daging cincang tu kita perlu masak seperti nk dijadikan bolognese sauce..then kita toppingkan ngan kentang lecek yg di paipkan di atasnye..kemudian dibakar sekejap di dlm oven..senang n simple jer...but trust me..it's worth!! Sangat sesuai dimakan bila2 masa jer...jom join D breakfast!!...lol..

BAKED POTATO WITH MINCED BEEF PIE

2 kg potato - D guna 1 kg jer
125 gm butter
1 sdt salt
2tbs Yogurt-natural flavour
250 ml low fat milk/fresh milk- D guna susu cair

Filling

3 tbs oil
1 clove garlic-crushed
2 large tomatoes-chopped finely
450 gm minced beef
1 tbs oregano
1 beef stock cube-crumble
1 can button mushroom-sliced into half/D hiris nipis2
3-4 tbs tomato paste/puree
2 tbs sugar
1/2 cup water
2 tsp salt

How to prepare :-
  1. Put potatoes into a pan with water to cover. Boil for 15-20 mins or until potatoes are soft.
  2. Meanwhile, heat oil in a pan over a medium fire. Stir-fry onion and garlic until fragrant. Add tomatoes and simmer for 5 mins.
  3. Add beef, oregano, stock cube and mushroom, mix well until beef is cooked, about 3-5 mins.
  4. Stir in tomato paste/puree, sugar, water and salt. Remove from heat and set aside to cool.
  5. Drain potatoes and mashed immediately. Add butter, salt and yogurt. Add milk and mix well till texture is smooth.
  6. Place cooled cooked beef in a round pie dish. Scoop or pipe the mashed potatoes mix over.
  7. Baked in a 160 degree oven for 10-15 mins to brown the mashed potatoes. Serve hot
Ini rupa dia sebelum dibakar di dlm oven...just paipkan mashed potato di atasnye


Sumber : Women's Weekly-February 2004 edition

Thursday, April 22, 2010

Pandan Chicken....

Hai...aduhhh..ku sangka panas hingga ke petang..rupa2nya hujan di tengah hari...itu lah yg boleh D gambarkan perihal line internet D nie...buat hal lagiiiii!!! geram nyeee!! huhu...

Ekceli td lagi nk post entry nie..tp x kesampaian...huhu..x per lah..sementara line tgh nyawa2 ikan nie...D sumbat ler entry Pandan Chicken yg D buat semalam..hehehe..semalam tuh!! adehhh..jgn mare yea..hehe.

Lama dah D x buat resepi nie...mayb ade dlm 4-5 thn kot!! mula2 kenal Pandan Chicken nie masa D mkn kat satu restoren, iaitu Sri Melaka Restaurant yg terletak di PJ State, Selangor...bertentangan dengan Menara MBPJ sekarang..D pon pernah bekerja di situ juga waktu baru2 abes sekolah menengah sementara tunggu result SPM..hehe..dah bukak citer lama lak nie!! hehe..biasa le tu..terkenanggggg..ekekeke...k lah..jom layanzzz.


RESEPI PANDAN CHICKEN

bahan2:-

500 gm ayam
2 sdb rempah kurma
2 sdb kicap cair
1 sdb serbuk cili
50 gm halia-dikisar
50 gm bawang putih-diketuk
250 ml perahan air pandan
2 sdb sos tiram
1 sdb minyak bijan

Cara membuatnya:-
  1. Perapkan ayam dengan kesemua bahan di atas selama 4 jam atau lebih.
  2. Gulung ketul ayam dengan daun pandan dan goreng hingga garing.
  3. Hidangkan dengan sos cili Thai.

Sumber : Majalah SAJI edisi Ogos 2004

Award lagi....Thanks to E-na Zarina


Nie dia Award yang D terima daripada E-na Zarina@lovelykitchen.blogspot.com...mekasih ye E-na tuk award cantik jelita nie..Semoga persahabatan kita di alam maya ini lebih erat dan kukuh pd masa2 akan datang..insyaAllah...thanks once again..lol..

Mee Bandung..

Hai & Assalammualaikum semua..

Selamat pagi...dah breakfast ke?? Well, D harap u olss sumer dah ambil sarapan pagi ye...penting tu taw...jgn skip!!hehehe...

Oklah, entry D nie pon ttg breakfast juga..D buat Mee Bandung pagi tadi. Anak sulung D pon dah bangun awal coz nk prepare brg2 utk kelas ekonomi rumahtangga di sekolahnye ari nie. Since that, ade chance le D buat breakfast nie sbb anak gadis D nie suka heavy breakfast..(cam mak dia gak.hehe)...jom kita layan nie dulu yea...lol...