Thursday, June 17, 2010

Kueyteow Goreng...


Salam & Hello pd semua pengunjung NMY-HouseofSatay...(huh!!ade ker??..hikhikhik)

Alamak..nie kira entry terlajak nih!! patut post pagi le kan..hehehe..ari nie mcm2 hal sket yg terjadi..dengan PC buat hal...dgn kamera dh kehabisan battery...adehhh..tertangguh semua urusan2ku..hehee...

Kueyteow Goreng nie mak D yg masak untuk breakfast pagi td. Biasalaa kan...nie kira siaran ulangan je laa nie...oklah..ape2pon layan je le..hehehe

Wednesday, June 16, 2010

Cream Puff with Custard Filling....


Inilah dia sajian minum petang kat umah D hari nie...Cream Puff with Custard Filling...semalam masa bawak anak2 + anak2 buah ke library...sempat D salin resepi Cream Puff nie dari 1 buku resepi yg ditulis oleh Chef Kamarul...

D rasa resepinye mudah jer...cam senang nk buat...so, td nie D pon cubalah buat. 1st time nie..tak tau jadi ker tak?!!huhu...so D buat keputusan buat 1/2 batter jer...sekurang2nye klu tak jadi pon tak de laa membazir sgt..hehe...Ternyata sangkaan D meleset!! mmg jadik dan sedapppp...hehehee..yg kat umah nie dh bising2 especially mak D.. kata nape buat sikit jer...huhu..dah sikit tak cukup ler...
Nak2 lagi 'tuan kecik' tu dah tak sabar2 nk ngap benda tuh!! hehehee... Jom le kita minum petang sesama...lol


Resepi Cream Puff with Custard Filling

Bahan2 untuk Cream Puff:-

1/4 litre(250ml) Air
100 g mentega
1 sdk gula kastor
125 gm tepung gandum
3 biji telur
1/2 sdk garam

Bahan2 untuk Custard filling:-

1/2 litre(500ml) susu segar UHT
1 biji telur
25 gm tepung kastad
30 gm tepung jagung
100 gm gula kastor
1 sdk esen vanilla


Cara Membuat Cream Puff:-
  1. Campurkan gula, air dan mentega dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan tepung dan kacau dengan senduk kayu hingga sebati dan tak melekat pada periuk. Sejukkan sebentar.
  3. Masukkan telur 1 per 1dan kacau hingga sebati.
  4. Paipkan ke atas dulang pembakar yg telah disapu dengan mentega/minyak
  5. Bakar selama 15 minit pada suhu 190 darjah.
Cara Membuat Custard Filling:-
  1. Campur dan gaul sebati telur, gula kastor, tepung kastad, tepung jagung dan esen vanilla dlm 1 bekas. Asingkan.
  2. Kemudian tuangkan susu yg telah dipanaskan sedikit dan masak hingga kastad mendidih dan likat.
  3. Letakkan ke dalam cream puff yg telah di potong 2.
  4. Taburkan sedikit gula aising ke atanya. Sedia untuk dihidang.

Gulai Lemak Nangka Dengan Tulang Ayam

Hai semua..sorry lah dah petang baru nk masuk entry tengahari td...hemm.. pc dh kene sambar dgn 'tuan kecik' kat umah nie...ape lagi main game ler dia!! huhuhu...

Menu utama ari nie ialah Gulai Lemak Nangka dengan Tulang Ayam. Ekceli, akk D yg dari Senawang tu datang baru2 nie bawakan nangka yg mmg ade ditanam di belakang umah beliau. Kebiasaannya, bila kita nk buat gulai..nangka perlu kita rebus dulu kan?...pasal klu tak, ia agak keras. Tapi berbeza dengan nangka akk D nih...mmg tak perlu rebus dahulu...kita lebur jer dlm periuk tuk dibuat gulai...mmg sedap tuh!! hehehehe...jom ler layannnn..

Mee Suah Simple...

Assalammualaikum & Salam Sejahtera di hari rabu yg indah ini....

Ape khabar kawan2 semua? D doakan semuanya sihat2 & ceria2 selalu..ahakss..mesti semua dh breakfast kan??..D pon baru lepas ambil sarapan pagi...haa..ape sarapannye ye?? hemmm...seperti tajuk utama di atas tu ler...Mee Suah Simple....

Memang simple n praktikal mee suah nie...gaya masakan pon ala2 mee Maggi kan...hehehe..cuma ikut selera kita laa nk letak bahan2 yg dirasakan perlu untuk melengkapkan lagi menunye supaya ianya menjadi jadi lebih berkhasiat..contohnye, sayur-sayuran, ayam, daging, udang dsb...nak2 lagi utk anak2 kita yg sedang membesar nih!! hehehe...pendek kata pandai2 kita laa nk olah sesuatu menu itu supaya bukan saja menjadi lebih menarik tapi yg paling utama, berkhasiat..insyaAllah..

Resepi Mee Suah Simple

Bahan :-

1 paket mee suah
3 ulas bawang merah/ricih halus
1 ulas bawang putih/ketuk
2 sdb minyak/utk menumis
udang/ayam/sotong-D agak2 jer
sayur-sayuran ikut suka
1 litre air


cara membuatnya:-
  1. Tumis bawang putih dan merah hingga naik bau.
  2. Masukkan udang/ayam/sotong. Tumis 1 min lagi.
  3. Masukkan pula air. Apabila air dah mendidih, masukkan sayuran.
  4. Akhir sekali, masukkan mee suah dan masak selama 1 min sahaja. Tutup api.
  5. Sedia untuk dihidang..

Sunday, June 13, 2010

Asam Pedas Daging Tetel...

Assalammualaikum & Heloo..

Dah mkn tengahari ker u olss ?? mesti lah dah kan...dh lewat nih..x kn x lunch lg..hehhee. D hari nie pepagi dh pung pang pum pang kat dapo tuh...prepare tuk mkn tengahari ler...ape lagi..ekeke.. Smlm dpt panggilan tepon drp mak D..beliau kat Senawang( umah akk D ler)...bagitau nk balik esok(ari nie ler)...balik ngan akk D n family skali le tuh...so ari nie D prepare makanan lebih sket ler...maklumlaa ramaiii...hehhe...wahhh..gamaknye riuh rendah ler umah nenek ari nie..hehhee

Salah satu antara menu hari ini ialah...Asam Pedas Daging Tetel. Lama jugak D x masak menu nie..mmg menjadi menu kegemaran D n asben D sewaktu merantau di Melaka suatu ketika dahulu (makk aii.mcm dh berzaman bunyiknyee)...hikhikhik...selain daripada daging tetel...ekor lembu dan tulang lembu/kambing, mmg sangat2 sesuai klu buat masak asam pedas nih!! jemput rasa ye...jgn malu2...lol..

Saturday, June 12, 2010

Paru Goreng Manis...


Nie dia lauknye sebagai hidangan tambahan untuk menu hari ini iaitu Paru Goreng Manis..alaa, hanya masakan simple jer...u olss semua pon tau buat kan!! hehehe..x yah ler D tepek resepinye...cuma D tmbah sayur iaitu kacang panjang sbb D rasa sayur nie blend dgn paru bila masak cenggini...ok ye..jom layanzzz..

Nasi Lemak lagiiii....

Assalammualaikum & hyeee....

Ape khabar semua kawan2?? wahhhh...lama ye D x bersiaran...blog dh berkulapok!! tu yg buat sedikit renovation tuh...supaya nmpk malar segarrr...ecececehhh..tp ape2 pon tuan umah nyee ttp maintain mesreeeeeee...hehe..D nk minta maaf pada geng2 semua...coz lama x melawat u olss...pc D ade problem...slowwww sgt2..so bila nk ke blog kawan2 tu mengambil masa yg amat panjang tuk view the whole blog....dan kdg2, tetiba jer dia terpadam sdiri...adussss...hampa hatiku!! huhuhu....sib baik ade fb boleh gak tau perkembangan u olss serba sdikit....tp walaubagaimanapun u olss ttp dlm ingatan D...lol.

Ok lah...masak ape ari nie?? u olss semua menu 4 sure dasat2 nih!! hehehe...D ari nie buat Nasi Lemak jer...atas permintan anak2. Yg bestnye klu buat nasi lemak kat umah nie..derang leh layan smpaiiiii mlm...sonang kojo den!! hikhikhik....D buat lauk lain juga untuk dijamah bersama nasi lemak nie iaitu lauk Sambal Sotong dan Paru Goreng Manis ( will be on next n3)...x per...kita layan nasi lemak nie dulu ye...